1. Skriv ett bra CV

Det bästa sättet att hålla ditt CV aktuellt är att gå igenom och uppdatera det med jämna mellanrum. Ditt CV ska vara kort och koncist formulerat och högst två sidor långt. Kontrollera att det inte finns några skrivfel. Skriv ut ditt CV och tänk dig att du är den person som ska intervjua dig. Kontrollera att all information i ditt CV fortfarande är aktuell och ta bort allt som inte längre är relevant. Är du fortfarande expert på Navision? Talar du fortfarande flytande tyska? Rada inte bara upp de arbetsuppgifter du haft, utan säg vad du uppnådde och ange siffror när du kan: nyckeltal, intäkter, hur många personer som påverkades av din insats, antalet personer i den grupp du ledde och i vilken utsträckning du nått uppsatta mål.

 

  1. Planera in tid för att leta jobb

Detta är kanske det allra svåraste: att ta dig tid att leta efter ett nytt jobb - särskilt om du redan jobbar heltid. Det första steget är att göra upp ett schema för när du ska leta bland anställningsannonser, hos rekryteringsföretag eller på företags webbplatser. Skriv in denna tid i din kalender och håll dig till din plan! När du hittar ett jobb som ser intressant ut ska du spara annonsen - men ansök inte ännu. När du har samlat på dig ett lagom antal annonser ska du välja ut dem du är mest intresserad av och börja ansöka. Använd jobbsökningstjänster som Stepstone, Monster eller eFinancialCareers. Då får du ett e-postmeddelande varje gång det kommer in ett ledigt jobb som passar dina kriterier.

 

  1. Bedöm dina färdigheter

Innan du söker drömjobbet, fråga dig själv om du har det som krävs. Bli inte rädd om du känner att du inte har alla nödvändiga kunskaper, men ställ dig själv de här frågorna: Klarar du allt som efterfrågas i jobbeskrivningen? Kan du skaffa dig de färdigheter du saknar genom att t.ex. gå en intensiv språkkurs? Väger dina tidigare erfarenheter upp det som saknas i ditt CV? Och är du verkligen intresserad av det jobb som erbjuds? Ta inte för givet att du till 100 % måste uppfylla alla krav i annonsen, men fundera över vad du kan bidra med för att kompensera bristande erfarenhet på ett visst område, och vad som skulle kunna ge dig större chans att bli anställd. Om du tror att du har en god chans att få jobbet i fråga ska du skriva ner alla de kunskaper och färdigheter som du saknar och ta reda på hur du kan åtgärda eventuella brister.

 

  1. Använd dina kontakter

Om du läser den här sidan betyder det antagligen att du redan har en del arbetslivserfarenhet och vet att du kan ta hjälp av ditt personliga och professionella nätverk. Tänk över alla dina möjligheter: f.d. chefer och kollegor, vänner, rekryterare och searchföretag. Utnyttja din All Star-profil på LinkedIn och se noga över dina kontakter.

 

  1.  Var ihärdig och följ upp

Ibland tar det ett tag att hitta det rätta jobbet, särskilt om du redan jobbar heltid. Gå igenom det CV som du upprättade i steg 1, uppdatera det regelbundet och notera de framsteg du gjort med dina olika ansökningar. Glöm inte att betrakta ditt jobbsökande som ett långsiktigt projekt.

e possibilities: your former bosses or colleagues, your friends, headhunters or search firms. Benefit from your all-star Linkedin profile and carefully review your contacts.