Om din rekryteringsprocess har nått intervjustadiet har du redan skrivit en jobbeskrivning och läst igenom kandidaternas CV:n. Men har du funderat över vad du kan göra för att maximera dina ansträngningar och göra det mesta av den tid du lägger på intervjuer?

Före intervjun

Det krävs omfattande förberedelser om du ska kunna hitta rätt person för jobbet när du intervjuar. Innan du träffar en kandidat bör du läsa igenom hans/hennes CV på nytt, för att se till att du verkligen har koll på saker som arbetslivserfarenhet och färdigheter. Kandidaterna är förberedda på att du kommer att ställa frågor om deras CV, så de kan texten utan och innan. Du å din sida bör kunna ställa relevanta frågor utifrån den information kandidaten gett dig.

Trots att det i slutänden är du som beslutar om du vill erbjuda en kandidat ett jobb är intervjun också ett tillfälle för kandidaten att bedöma dig och ditt företag. Därför bör du vinnlägga dig om att göra ett gott första intryck.

Hälsa på kandidaten, ta i hand och sök ögonkontakt. Många anser att detta i själva verket är den viktigaste delen av intervjun. Kom ihåg att kandidaten antagligen är nervös, men det betyder inte att han/hon inte har förberett sig. Försök få honom/henne att slappna av innan du påbörjar intervjun. Fråga hur resan var eller erbjud något att dricka.

Under intervjun

Det kan vara bra att förklara hur mötet kommer att läggas upp innan du börjar ställa frågor. Då vet kandidaten vad han/hon kan förvänta sig, och det ger dig större kontroll över mötet. Presentera dig själv och berätta kort om företaget, din avdelning, din roll inom organisationen och den tjänst som ska tillsättas.

Tänk på hur du utformar frågorna. Om du ställer ja-eller-nej-frågor kan intervjun gå trögt, eftersom svaret då är begränsat till ett ord. Ställ hellre öppna frågor, som inleds med ord som "vem", "vad", "var", "varför" eller "hur". En annan bra teknik är att först göra ett konstaterande om kandidaten och sedan be honom/henne att berätta mer. Till exempel: "Du har mycket erfarenhet av att leda team. Kan du berätta mer om det?" Om du använder den här metoden bör du emellertid vara medveten om att kandidaten kanske inte ger dig den information du är ute efter, så du kan behöva ställa följdfrågor.

Nedan finner du våra fyra förslag på hur du kan lägga upp en intervju.

  • Kronologisk ordning – Gå igenom kandidatens CV från det första till det senaste jobbet och ställ relevanta frågor under tiden. Om du vill ta reda på hur kandidaten har utvecklat sina färdigheter över tid kan det här vara det bästa sättet.
  • Fokus på kompetens – Om den tjänst som ska tillsättas kräver vissa specifika färdigheter kan det här vara en lämpligare metod. Välj ut de viktigaste egenskaper som krävs, till exempel kreativitet, ledarförmåga och uthållighet, och ställ frågor mot bakgrund av dem.
  • Rollspecifika frågor – Om den tjänst som intervjun gäller är mycket specifik bör du ställa frågor som är relevanta för just den tjänsten i stället för mer allmänna frågor om kandidatens färdigheter. Den här sortens intervju används ofta för tillfälliga anställningar.
  • Informellt samtal – Denna intervjuform används ofta för tillfälliga anställningar, men vissa rekryterare använder den också för fasta tjänster eftersom det kan vara ett bra sätt att snabbt skapa en relation till kandidaten. Se bara till så att du inte ger fel intryck av tjänsten, avdelningen eller företaget.

 

Slutet på intervjun

När du känner att du fått all information du behöver bör du ge kandidaten möjlighet att ställa frågor. Då får du dels tillfälle att betona fördelarna med att jobba för dig, dels mer insyn i vad med tjänsten som är viktigast för kandidaten. Det kan också vara bra att fråga hur lång uppsägningstid de har på sitt nuvarande jobb. Vi brukar avråda från att erbjuda ett jobb redan i slutet av intervjun. Det är bättre att ta lite tid att fundera över om kandidaten verkligen är den person du är ute efter.

Håller du på att förbereda en intervju? Page Personnels konsulter kan ge dig skräddarsydda intervjutips – hör gärna av dig!