Det kommer en tid i karriären hos många yrkesverksamma när nästa karriärsteg kan hittas genom att använda en rekryterare, eller om man är tillräckligt senior, en exekutiv headhunter. Hur kan du få deras uppmärksamhet?

1. Förbättra din synlighet

Ett av de mest effektiva sätten att bli igenkänd och identifierad som en topptalang är att delta aktivt i dialoger inom ditt område / bransch. Att tala på branschevenemang eller konferenser, att publicera artiklar eller citeras i relevanta artiklar ökar din synlighet.

2. Bli igenkänd för din framgång

Det kanske låter självklart men ju mer framgångsrik du är, desto mer sannolikt är det att du kommer till en rekryteringskonsultation. Personer som sticker ut (på ett bra sätt) är lättare att hitta. Tyvärr räcker det inte att se dig själv som framgångsrik. Det som är viktigt är vad andra tänker om dig.

Finns det tillräckligt många människor där ute som kommer att rekommendera dig och föreslå ditt namn om de blir tillfrågade om deras åsikt? Om det finns, be dem att lägga till en rekommendation i din LinkedIn-profil. Människor (och rekryterare) kommer att märka det.

3. Bli igenkänd som expert

Även om en individ och en potentiell arbetsgivare passar in kulturellt sätt som är en avgörande del av rekryteringsbeslutet, kommer de flesta sökkonsulter att söka personer med specifik kompetens och erfarenhet.

Om du blir igenkänd som expert eller specialist har du större chans att bli identifierad.

4. Nätverka 

Många pratar om att nätverka, färre gör faktiskt någonting åt det. Att nätverka effektivt bland dina kamrater och i hela din bransch är ett kraftfullt sätt att öka dina chanser att bli igenkänd.

Gör ett försök att hålla kontakten med begåvade och bra kontakter och nå ut till andra människor som du vet är ansiktet utåt inom din marknadsplats.

5. Investera i ditt nätverk på lång sikt

De mest framgångsrika som nätverkar investerar i sina professionella relationer konsekvent och på lång sikt.

Denna typ av beteende är mycket mer äkta och mer sannolikt att belöna dig än det "plötsligt entusiastiska" nätverkande som människor ofta försöker med när de behöver ett jobb.

6. Sociala nätverk

LinkedIn, andra sociala nätverkssajter och sökmotorer har förändrat vissa delar av sökprocessen på hög nivå. Även om det traditionella tillvägagångssättet fortfarande är giltigt, kommer de flesta sökare också att använda onlineverktyg som en del av sin process för att bygga sin ”lång-lista”. Som ett resultat är det klokt att skapa en övertygande profil på sociala medier.

Se även till att någon av dina artiklar, branschkommentarer och / eller PR är synligt online.

7. De hittar dig när din profil matchar

Riktiga sökkampanjer är avsedda att hitta bästa möjliga topptalang för en viss tjänst och sedan övertala de mest lämpliga individerna att överväga tjänsten. Huruvida en person aktivt söker för att byta jobb eller inte är normalt irrelevant. Normen är att konsulten / sökaren ringer till dig och detta förklarar delvis varför du kanske inte tycker att det är lätt att komma i kontakt med dem.

8. Använd ett sökföretag för din egen rekrytering

Ett av de enklaste sätten att utveckla en relation är att använda dem för att rekrytera åt dig. De starkaste professionella relationerna är ofta de som verkligen är fördelaktigt för båda parter. Om du har upptäckt ett sökföretag som är relevant för din egen karriärutveckling, kontakta dem när du anställer.

Intressekonflikter och “off limits” protokoll tas på allvar av professionella sökföretag och detta begränsar en del av effektiviteten i detta tillvägagångssätt. Ändå, om du är intresserad av att investera i långsiktiga relationer, är detta tillvägagångssätt ofta framgångsrikt.

9. Är du en kund eller en kandidat?

För de flesta är svaret på denna fråga båda, men inte alltid samtidigt. Professionella sökkonsulter anställer ofta personer som de har träffat som kunder och arbetar också för kunder som de först träffat som kandidater. Det är värt att komma ihåg att en begåvad rekryterare mycket väl kan hjälpa din karriär och hjälpa dig att hitta topptalang för din organisation.

Ta en långsiktig tillvägagångssätt för att bygga starka, ömsesidigt fördelaktiga relationer med kollegor och nyckelrekryterare. Försök att vara synlig och se till att dina viktigaste färdigheter och prestationer är offentliga.