Med 2,5 miljoner användare i Sverige och nästa en halv miljard världen runt är LinkedIn i särklass den viktigaste karriärplattformen på internet. Det gör den alldeles för lätt att bli förbisedd av rekryterare. I den här artikeln kommer vi att visa dig hur du förbättrar din profil på LinkedIn i endast 6 steg.

1. Välj profilbild

Hundar och katter är söta men de hör inte hemma i ditt CV. Så varför ska de synas på din LinkedIn-profil? Spara dina semesterbilder till din Facebook-profil, såvida du inte arbetar inom resebranschen.

Nuförtiden är alla fotografer, men det är värt att gå till en professionell fotograf för att garantera att fotot är av högsta kvalitet. Uppdatera profilbilden vart femte år eller satsa på att uppdatera den när du aktivt söker jobb. Se inte för allvarlig ut. Ett leende visar värme och självförtroende.

2. Skriv en slogan för din profil

LinkedIn fyller automatiskt i din profilslogan för ditt nuvarande jobb och din nuvarande arbetsgivare – vilket bara det visar hur viktigt detta är, inte bara för dina kontakter i allmänhet utan även för rekryterare och arbetsgivare.

För att sticka ut ska du använda fältet som det är menat att användas – för en slogan. Här följer ett exempel: ”Marknadsföringschef för innehållsstrategier, SEO och sociala medier.” En utvecklare skulle kunna lägga till särskilda kunskaper som Java, Mobile och UX/UI.

Fokusera på dina karriärmål eftersom du kan bygga vidare på dessa sökord så snart du kommer till LinkedIn-beskrivningen.

3. Skapa din LinkedIn-beskrivning

Efter profilbild och slogan är beskrivningen det första rekryterare ser och som handlar om dig. Det kommer att påverka deras första intryck. Välj tre nyckelord – till exempel de från din profilslogan – och bygg upp texten kring dessa delar. Beskriv dina karriärmål och hur du planerar att uppnå dem

På nästan samma sätt som Google, använder LinkedIn nyckelord för sökoptimering för att koppla ihop yrkespersoner med varandra, vilket trots allt är det slutliga målet med detta nätverk.

4. Presentera dina kunskaper på LinkedIn

Vi tar ett exempel på kunskaper på Linkedin. För en sökoptimeringschef, är inte ”SEO” en specialkunskap utan ett minimikrav för jobbet.

Om en webbdesigner eller marknadsförare lägger till sökmotoroptimering till sina kunskaper, stiger den sökandes värde bland arbetsgivarna. Tack vare smart teknik erbjuder LinkedIn förslag på populära kunskaper så snart du börjar skriva. Dessutom garanterar det att du skriver din profil och samtidigt använder de mest eftersökta termerna.

5. Ge och lämna rekommendationer

Rekommendationer på LinkedIn är avgörande för att öka trovärdigheten för din profil. Kvalitet och inte kvantitet är det som är viktigt här.

Vi talar inte endast om rekommendationer du får. Dina delade rekommendationer garanterar även en förbättrad LinkedIn-profil. Hur? På så sätt kan rekryteraren eller arbetsgivaren se din personliga relation till tidigare eller nuvarande arbetsplats ur din synvinkel.

Vänd på frågan: fråga en tidigare chef om en rekommendation på LinkedIn och erbjud dig att även lämna en som tack.

6. Gå med i grupper

Ett aktivt medlemskap i många av LinkedIns intressegrupper stärker ytterligare din expertis och ett brinnande intresse för yrket. Beroende på ditt område kan det vara mycket intressant för rekryterande chefer att veta att du nätverkar aktivt och du kan inkludera dina kontakter.

Dessutom kan relevanta kontakter vara din inträdesbiljett till en anställningsintervju. Genom att delta i diskussioner kan du dela med dig av dina kunskaper i en grupp och lära dig nya saker, kanske även vara med och skapa nya trender på ditt område.

Följ dessa tips för att dyka upp oftare i sökresultat på LinkedIn och locka till dig rekryterares och rekryteringsföretags uppmärksamhet. Nya arbetstillfällen kommer att uppstå och du kommer att vara närmare ditt drömjobb.

Om du letar efter nya karriärmöjligheter kommer gärna vårt erfarna team med rekryterare att stödja dig.

Popular articles