Att starta ett nytt jobb är en spännande tid. Mitt i glädjen av din första dag vill du vara säker på att du lämnar ett bra första intryck som en erfaren yrkesverksam. För att göra detta måste du vara välorganiserad och beredd att ställa rätt frågor.

Det är viktigt att förbereda sig inför första dagen på nya jobbet. Gör lite research om företaget och börja din nya roll med en grovplanering av aktiviteter för att bygga en plattform som du kan utmärka dig från. Som erfaren yrkesverksam förväntas du ta med dig nya idéer och ett nytt perspektiv. För att se till att du gör ett bra intryck har vi förberett dessa 5 tips för den första dagen på ditt nya jobb.

Steg 1: Förbered en bra personlig introduktion

Du kommer utan tvekan att träffa ett brett utbud av personer den första dagen, och du kommer förmodligen att glömma en majoritetens namn. Förutom din rekryteringschef kommer resten av teamet inte nödvändigtvis att veta mycket om dig, så förbered en kort översikt över din bakgrund och dina färdigheter, och om de inte redan vet, vad du har tagits dit för att göra. Som en erfaren anställd kan du förväntas lyfta fram de viktigaste ansvarsområdena för din tidigare roll när du talar till ledningen. Lista dina prestationer, inklusive de projekt du hjälpte till att leverera och de besparingar / vinster du gjorde. Var säker när du förklarar din roll och den erfarenhet du har att erbjuda.

Steg 2: Gå igenom vad företaget gör och marknaden det verkar på

Besök företagets hemsida och samla så mycket information som möjligt om vad det gör och vilken marknad det verkar på. Försök att identifiera framtida vinster eller potentiella framtida konflikter. Vem är konkurrenterna och gör de något annorlunda?

Steg 3: Förbered dig för ditt första möte med din chef

Ha dina frågor redo. Du vet vad du förväntas göra, så nu är det dags att gå in på detaljerna i alla uppgifter eller ansvarsområden som du inte helt förstår. Ta reda på vad din chefs korta och långsiktiga förväntningar är och vilket stöd du behöver för att uppnå dem. Få så mycket insikt i teamets arbetsdynamik som möjligt så att du vet vem du ska kontakta när och hur du ska gå tillväga för att bygga arbetsrelationer med viktiga kontakter i verksamheten.

Steg 4: Förbered frågor att ställa dina kollegor

Du kommer att ha många frågor den första dagen, så var proaktiv och organiserad när du får svar på dem. Vad är ditt ansvar, vad fungerar bra, vilka är några av utmaningarna och vilka viktiga projekt pågår? Dela upp dem i kategorier och se till att du pratar med relevanta personer för att få de svar du behöver.

Steg 5: Bli organiserad och bekräfta viktiga aspekter med din arbetsgivare

Se till att du har allt på plats så att du kan göra bästa möjliga start. Bekräfta grunderna som var och vem du behöver rapportera till den första dagen, se till att du har slutfört alla nödvändiga pappersarbeten och har all nödvändig dokumentation med dig.

För fler karriärtips, bläddra bland alla våra råd här eller kontakta en av våra expertkonsulter för att diskutera dina karriärmöjligheter.


 

Popular articles