Millenniegenerationen. Den mest omtalade generationen någonsin. De är barn till 60-talets välbärgade, friska och aktiva babyboom-generation. Denna generation Y är födda av föräldrar som upplevde konsumtionsexplosionen, vilket gjort att många kallar millenniegenerationen för självcentrerad, narcissistisk och bortskämd. Dessa svepande benämningar kanske har en viss grad av sanning (eller inte…). Men det är värt att nämna att det är en generation som består av engagerade, teknikvana och välutbildade ungdomar som kommer att leda framtiden.

Är då millenniegeneration en vän eller "fiende"? Det spelar ingen roll. Det är dags att ta dem på allvar. År 2025 kommer den här generationen av "go-getters" att utgöra 75 % av arbetsstyrkan och därför är det värt att titta på hur varje generation uppfattas och passar in.

Var finns fokus?

Millenniegenerationen är inte fokuserad på pengar, så som deras föräldrar kanske varit. En undersökning av LinkedIn visade att om man ska anställa någon från millenniegenerationen är det viktigaste inte pengar utan ett förmånspaket. Och det handlar helt om att göra något för ett större ändamål och att göra något bra och värdefullt.  Om dessa killar och tjejer kan hitta ett jobb som de brinner för, då stannar de.

Ta därför reda på vad som får dem att gå igång när du intervjuar personer från millenniegenerationen. Ta reda på vad de gör utanför arbetet. Ta reda på deras önskemål och passioner. Det är absolut avgörande. Nackdelen med detta är att millenniegeneration kanske helt enkelt lämnar om det inte tycker att arbetet är tillräckligt tillfredsställande. Trots allt är 61 % av millenniegenerationen oroade över tillståndet i världen och känner ansvar för att påverka det. Det kan finnas långsiktig lojalitet med babyboomers men hög lön räcker inte för att behålla någon från millenniegenerationen. Se till att du tänker igenom detta när du anställer någon från millenniegenerationen.

Anpassning till förändring

Millenniegenerationen är teknikkunnig. Eftersom de växte upp under 90-talet och 2000-talet har de sett datorutvecklingen från dess blygsamma början till vad den är i dag: en kraft att räkna med. De är effektiva och snabba att anpassa sig. Detta kan i och för sig vara goda nyheter för nystartade företag och unga teknikföretag, men det innebär också att de är beroende.

65 % av dem säger att det skulle ha större negativ inverkan på deras liv att förlora sin telefon än att förlora sin bil. Överdramatiskt? Kanske. Men det visar hur viktig tekniken är för dem som vuxit upp under den digitala eran. Om internet går ned? Då flippar de ut Massor av personer i millenniegenerationen vet hur de ska använda tekniken, men om den slutar att fungera kan de få en tuff tid att fundera ut sätt att kringgå problemet. Detta hindrar dem inte från att vara en av de mest företagsamma grupperna någonsin.

Det sociala nätverket

Boomers har bra kontaktnät. De kanske inte finns överallt i medier som Twitter och Instagram som millenniegenerationen gör, men de har funnits till i världen lite längre, och skapat och utvecklat sina nätverk i det verkliga livet. De har ägnat åratal åt att lära känna sina kollegor och andra människor, och odlat sina kontakter.  Millenniegenerationens relationer är en aning mer tillfälliga, kanske till och med socialt tafatta. Ta detta på allvar eftersom deras stabila nätverk har utvecklats över tiden och är starkt och troligen tillförlitligt. 

Ändå är det millenniegenerationen som använder sociala medier för att utnyttja möjligheter mycket mer än boomer-generationen. Ta inte lätt på den här punkten heller. 56 % av millenniegenerationen svarade att de skulle tacka nej till ett jobb om företaget nekade åtkomst till sociala medier.

Trots allt har denna direktkommunikation lett till att millenniegenerationen förväntar sig snabba resultat, särskilt i en värld där man ständig har kontakt och är uppkopplad. När det tar mer än 30 sekunder att ladda en sida kan det leda till frustrationer. Millenniegenerationen har kallats för lat, är det berättigat?

Ta dem på allvar

Oavsett om du älskar millenniegenerationen eller inte, så kommer de att utgöra majoriteten av arbetskraften år 2025. De kanske har fötts till en komplex omvärld, men de är snabba på att ändra sig och bra på att anpassa sig. Deras förkärlek för sociala medier och deras tekniska kompetens innebär att de vet vad de gör. De tänker ut nya och påhittiga lösningar för att spara pengar i den kämpande ekonomin. Tillkomsten av tjänster som Airbnb och Eatwith visar att millenniegenerationen hyser och främjar en känsla av gemenskap som sprids genom idén om att dela. Inte så illa om man betänker att Airbnb nu är värt 25 miljarder.

Att ha en blandning av millenniegenerationen och boomers i ditt team kan ge mycket framgång. Detta är den generation som uppvisar mest mångfald någonsin. Många av dem är barn till invandrare och där finns deras värde. Det är dock vad vi kan lära oss från den här gruppen av "digitala infödingar" som är viktigt, eftersom de kommer att leda oss in i framtiden.