Positivt arbetsgivarvarumärke genom sociala medier

En viktig del av processen att attrahera kandidater är att säkerställa en positiv varumärkesupplevelse när potentiella anställda kollar upp dig online. Precis lika mycket som du använder olika kanaler på sociala medier för att granska kandidater före intervju, kollar de också med sitt nätverk och resurser för att granska dig som en framtida arbetsgivare.

Vi har sammanställt några enkla steg för att säkerställa att potentiella anställda är entusiastiska och inte oroliga för att börja arbeta på ditt företag.

Engagera dig att vara närvarande online

Synlighet och interaktion på nätet är avgörande för att locka topptalanger till din organisation. Människor vill arbeta på en organisation de har hört talas om och ett namn de litar på. När information om ditt företag och din bransch är lättillgängligt online är det viktigt att marknadsföra ditt varumärke på digitala kanaler för att engagera dig och få kontakt med befintliga och framtida anställda.

Är ditt företag bra att jobba på?

Innan du skapar en online-arbetsgivarvarumärkesstrategi är det viktigt att förstå hur branschen uppfattar dig som arbetsgivare. Nuvarande och tidigare anställda är dina största varumärkesambassadörer, och om de inte säger bra saker om dig online är det viktigt att ta reda på varför. Genomförande av medarbetarnöjdhetsundersökningar och uppföljning av din organisation online är bara ett par sätt att bättre förstå den uppfattning dina anställda har om företaget.

Definiera din kultur och dina mål

Vad skiljer dig från dina konkurrenter och håller dina anställda engagerade på arbetsplatsen? Svaret på den här frågan borde ge dig en bättre förståelse för varför människor skulle vilja arbeta på ditt företag. Det kan vara din miljö med ständiga förbättringar med ovärderliga utbildningsmöjligheter, eller helt enkelt att anställda får ledigt på sin födelsedag. När du väl har en djup förståelse för din företagskultur och dina mål är du bättre förberedd för att gå vidare med att rekrytera topptalanger till ditt team.

Undersök tillgängliga verktyg

Det finns många sociala mediekanaler som kan användas för varumärkesbyggandet, men det är inte praktiskt eller nödvändigt att använda dem alla. Undersök verktygen som finns tillgängliga i samband med ditt budskap och publik för att bestämma en strategi för sociala medier som stärker ditt varumärke. Om du till exempel vill lyfta fram din banbrytande kontorsmiljö, spela in och lägg upp en video på Youtube som visar den. För att öka inläggets engagemang uppmuntrar du din personal att kommentera sin erfarenhet av att arbeta på företaget. Andra resurser som potentiella anställda vänder sig till när du kollar upp företaget är:
•     LinkedIn
•    Facebook
•    Twitter
•    Bloggar (både företagets och individuellt författade)

Din karriärwebbplats

Om du vill vända dig till en nischad grupp av kandidater finns det flera geografiska, bransch- och kompetensspecifika sociala nätverk att överväga att engagera sig i. Undersök online-verktygen för de specifika grupper av människor du vill prata med, dina befintliga anställda kan hjälpa dig. 

Tilldela ägarskap

Även om den sociala mediers närvaro vanligtvis kommer att vara ett resultat av samarbetet mellan flera olika avdelningar (digital marknadsföring, HR, kommunikation, avdelningschefer), bör det ultimata ägandet ligga hos en individ / avdelning för att säkerställa konsekvens.

Konsekvent budskap

Varumärkesbyggandet som används för att engagera sig med akademiker kommer att skilja sig från det på direktörsnivå, så se till att du väljer lämplig kanal för att anknyta till varje publik. Segmentera din publik och prata med dem som grupper, snarare än en helhet, eftersom specifik information kan vara irrelevant för majoriteten. Se till att du förstår den sociala mediekanal du har valt praktiskt. Eftersom det är viktigt att leverera konsekvent varumärke, se dock till att budskapet förblir densamma över alla sociala mediekanaler.

Visa dina säljargument

Framgångsrik varumärkesbyggande genom sociala medier kan skapa ett bra "skyltfönster" för hur det fungerar i din organisation. Det hjälper att visa ditt kunnande och tankeledarskap att verkligen engagera anställda. Säg inte bara att det går att välja dig som en arbetsgivare eftersom du har ett bra schema för utbildning, visa din publik med videor, fallstudier, intervjuer med personal och ge dem chansen att interagera med utbildningsteamet.

Att hantera negativitet

Genom att uppmuntra engagemang kommer inte all feedback på nätet att vara positivt. Bekräfta negativa åsikter i forumet och beskriv vilka åtgärder du kommer att vidta för att åtgärda problemet. Den enda negativa återkopplingen som det är tillrådligt att ta bort är spam eller avsiktliga, osanna attacker (ofta känd som troll).

Mät din framgång

Fördelarna med ett konsekvent tillvägagångssätt för varumärkesbyggande på sociala medier kommer inte att synas omedelbart. Implementera en spårningsprocess från början så att du kan mäta framgång. Google Analytics är ett användbart verktyg för online-spårning och kvalitativ feedback kan tas vid intervjuskedet.

Även om det är avgörande för att attrahera kandidater, är det också viktigt att säkerställa ett positivt arbetsgivarvarumärke och behållningen av dina topptalanger. Kandidater som blev anställda har gjort det delvis på grund av sin positiva upplevelse av ditt varumärke.

Arbetsgivarvarumärkesbyggande via sociala medier levererar inte bara ett budskap, det är en konversation mellan dig, dina anställda och den bredare marknaden. Uppmuntra interaktion och deltagande - resultaten kommer att återspegla din sanna kultur mycket mer än den officiella "om oss" på din webbplats.