Vad motiverar högkvalificerade personer att investera sin talang på ett nytt företag? Lön? Karriärutveckling? Utbildning? Det är viktigt att förstå de egenskaper som motiverar och inspirerar kandidater att investera sin talang på ett företag.

Eftersom den svenska arbetsmarknaden går framåt måste arbetsgivare använda strategier för att locka de bästa yrkesverksamma på marknaden. "Troligtvis kommer ditt företag inte att vara det enda som är intresserad av begåvade människor, så du måste göra ditt bästa för att locka kandidater att arbeta för dig", säger Thibaud Adès, vd för Michael Page Sverige.

”Det betyder till exempel att du måste erbjuda mycket mer än bara en bra lön", förklarar Thibaud Adès. ”Du får erbjuda en personlig utvecklingsplan och åta sig den. Som företag måste du göra kristallklart vad en ny medarbetare kan förvänta sig: hur kommer du att hjälpa till att utveckla hans eller hennes karriär? “

Här är några av de vanliga egenskaperna som topptalanger söker efter hos en ny arbetsgivare.

1.  Se om era värderingar går i linje med varandra

Topptalanger väljer att arbeta för ett företag om det finns en stark koppling  mellan deras personliga värderingar och företagets värderingar. Var noga med att tydligt marknadsföra de värderingar som ditt företag bygger på, såsom kundservice, kreativitet och innovation, sociala förbättringar eller tankeledarskap. Belönar din kultur lagarbete eller konkurrenskraft? Individualitet eller överensstämmelse? Att främja företagets värderingar hjälper till att locka likasinnade individer och ökar sannolikheten för att hitta rätt matchning.

2. Förklara vad som som skiljer ditt företag från andra

Topptalanger vill veta vad som skiljer ditt företag från andra. Vad står det för? Vilken typ av kultur främjas? Hur erkänns och belönas prestationer? Vilka utmaningar är tillgängliga för högpresterande? Vad har det mer att erbjuda? Exempel inkluderar karriärutvecklingsmöjligheter, konkurrenskraftig lön, balans mellan arbete och privatliv och företagets stabilitet. Sträva efter att marknadsföra dessa egenskaper via din webbplats, PR, reklam och mun till mun, så att blivande topptalanger kan se värdet av att börja på ditt företag.

3. Arbeta med ditt rykte

De mest populära företagen måste arbeta för att ha starkt varumärkesigenkänning och ett utmärkt rykte på marknaden. De mest kräsna yrkesverksamma använder också sina nätverk för att få inblick om arbetsplatsens interna rykte eller den ”verkliga bilden” av hur det är att arbeta där. Är dina anställda varumärkesambassadörer eller kritiker? Att arbeta för att engagera och motivera dina befintliga anställda är avgörande för attraktionen av topptalanger, eftersom de är din mest kraftfulla källa till reklam och rekommendationer.

4. Erbjud ett personligt utbildningsprogram

Tidigare brukade företag erbjuda ett utbildningsprogram som passar alla sina anställda. "Nuförtiden måste du titta på individuella behov", förklarar Thibaud Adès. ”Generisk utbildning har inget mer värde längre: alla kan hitta på internet. Precis som Netflix erbjuder dig en rad möjliga filmer och serier, baserat på din personliga smak, måste arbetsgivare erbjuda en meny med möjliga utbildningsprogram, skräddarsydd för varje individ. ”

5. Erbjud utvecklingsmöjligheter

För högpresterande yrkesverksamma är möjligheten att utvecklas både personligen och professionellt avgörande för arbetsglädjen. De vill investera sin talang på ett företag som kan hjälpa till att utveckla deras karriär och utöka sina befintliga kompetensuppsättningar. Erbjuder du fortlöpande utbildning och utveckling?

Tydliga vägar för tillväxt och marknadsföring? Utmanande och givande projekt? Att kultivera en miljö med kontinuerligt lärande och framsteg hjälper till att engagera befintliga anställda och förbättra ditt rykte som en attraktiv arbetsgivare.

För att locka topptalanger är det viktigt att först fastställa vad som definierar din organisation.