En interimchef kan inte vara riktigt framgångsrik utan starkt personligt varumärke. Det hjälper dig övertyga potentiella kunder inom några minuter om att du är rätt person för jobbet. Hur ska du bygga ett personligt varumärke?

Låt oss till exempel säga att du är på nätverksträff, men inser att du redan är sen för ditt nästa möte. På väg ut håller du dörren öppen för någon som precis kommit och medan du byter några meningar, inser du att du pratar med HR-chefen för ett företag som behöver en interimare med din exakta specialisering. Vad ska du göra? Hur kan du på en minut övertyga en potentiell kund om att du är rätt person för jobbet?

För att svara på den här frågan är det värt att lägga tid på att fundera över ditt personliga varumärke. Vilka är dina personliga värderingar, dina specifika talanger, dina unika erfarenheter och vad du brinner för? Vad gör att du sticker ut från mängden? Ju bättre du kan svara på dessa frågor, desto starkare blir ditt personliga varumärke. Här är några nästa steg att ta på din varumärkesresa:

1. Ta reda på vad folk säger om dig när du inte är i rummet

"Vi har alla personliga varumärken - vi får inte välja!" säger Amy Stanton, grundare av marknadsförings- och PR-byrån Stanton & Company, i en intervju med Forbes "Ett svagt personligt varumärke kan hålla oss tillbaka - antingen för att människor inte vet vad vi står för eller, värre än så, andra kan göra felaktiga antaganden. ”

Men hur vet du vad ditt personliga varumärke är? Det är enkelt: ditt personliga varumärke är vad folk säger om dig när du inte är i rummet. Eller som Stanton uttrycker det: "Att ha ett starkt personligt varumärke handlar om en sann överensstämmelse ... mellan vem vi tror att vi är, vem vi vill vara och vem vi för närvarande uppfattas vara." För att ta reda på hur andra uppfattar dig, be tidigare kunder och kollegor om ärlig feedback.

2. Skriv en elevator pitch

Om du vill övertyga en potentiell kund på några minuter, måste du ha en så kallad elevator pitch förberedd. Termen kommer faktiskt från Hollywood, där man sa att manusförfattare skulle presentera sina idéer till stora studiochefer under den tid det tar att åka hiss. Fördelen med att ha denna pitch beredd är att du alltid kan sälja dig själv i oväntade situationer, oavsett om det är en bussresa, ett bröllop eller en bar. Ytterligare en bonus? Rekryteringsbyråer och anställningschefer kommer att uppskatta att du vet hur du snabbt och exakt presenterar dig själv. Här är några byggstenar för en bra elevator pitch: vem är du? Vad gör du? När? På vilket sätt? Varför kommer du att lyckas? Hur får du det att hända?

3. Öva på din pitch tills du kan den i sömnen

Din pitch kanske låter improviserad för lyssnaren - om den inte gör det borde du arbeta med den - men bara för att du kan den så bra att du kan anpassa till omständigheterna. Du måste lära dig varje rad i din pitch utantill, inklusive gester och intonationen. Ju bättre din icke-verbala kommunikation är, desto mer säker kommer du att se ut.

4. Se till att ditt namn är associerat med starka varumärken

Ju starkare företagets varumärken du har arbetat för, desto bättre är det för ditt personliga varumärke. Vilket universitet gick du på? Finns det några alumnplattformar online du har gått med i? Vilka välkända företag arbetade du för? Se till att du nämner dessa företagsnamn i din elevator pitch.

5. Arbeta med din online-närvaro

När du bygger ett starkt personligt varumärke blir din online-närvaro lika viktig som din första personliga interaktion med en potentiell kund. Ofta blir din / dina onlineprofiler första gången en kund eller byrå ser dig. Se till att alla dina sociala profiler är konsekventa: profilfoton, biografi och webbplatslänkar bör vara lika. Detsamma gäller färger, teckensnitt och stil. Även hur du använder sociala medier bör vara konsekvent. Om du publicerar regelbundet och svarar på eventuella kommentarer du får på dina inlägg är sociala medier ett utmärkt sätt att hjälpa till att bygga ditt personliga varumärke.
Letar du efter ditt nästa uppdrag? Hitta våra senaste lediga tjänster här.