De första 90 dagarna på ett nytt jobb är avgörande. Du lär känna ditt nya företag, ansvarsområden och kollegor och de lär känna dig också.
Intryck bildas av ganska begränsad information i båda riktningarna och som en ny start är det viktigt att du får de första 90 dagarna att räknas.

Att starta ett nytt jobb är mycket som att besöka ett nytt land. Du är den som sticker ut, så allt du kommer att göra kommer att märkas. Det är viktigt att ha en positiv attityd och inte omedelbart kommentera allt. Det är ett misstag som särskilt unga anställda tenderar att göra. 

Här är våra fem bästa tips om hur du kan utmärka dig själv under de första 90 dagarna på ditt nya jobb.

Kom beredd - Den första dagen på ditt nya jobb behöver inte vara första gången du interagerar med ditt nya team. Under veckorna innan du börjar, ta initiativ till att kontakta din nya arbetsgivare och be om information om din nya tjänst och hur den passar in i det befintliga teamet- och affärsmålen. Att dyka upp på din första dag efter att du redan har visat en iver att engagera dig och förbereda dig för din nya roll kommer säkert att imponera, men viktigare är att du kan prestera direkt.

Lyssna och lär - Absorbera så mycket du kan om dina kollegor, deras roller och ansvar och hur företaget fungerar. Din förmåga att komma ihåg denna information kan vara en viktig faktor för att visa din nya arbetsgivare att du är engagerad i din nya roll och seriöst intresserad. Det gör det också möjligt för dig att skapa meningsfulla personliga och professionella relationer med dina nya kollegor, ett viktigt steg för att komma in i en ny roll.

Var proaktiv - Det kommer med stor sannolikhet att vara mycket på ditt bord under de första 90 dagarna, mycket att lära dig och en mängd nya utmaningar. Det är dock viktigt att du inte är för passiv när du tar dig an dig nya uppgifter, vänta inte bara på att saker ska överlämnas till dig. Ta initiativ och be om arbete. Det finns alltid en tendens att undersysselsätta nyanställda vilket kan vara ett bra sätt att låta dem komma på plats, men det finns en risk att du inte får visa vad du kan göra och genom att vara för passiv kan det vara svårt att göra avtryck.

Engagera dig - lika viktigt som att visa att du är villig att ta på dig mer arbete och att vara en lagspelare är att engagera dig i aktiviteter utanför ditt dagliga jobb. Många organisationer har formell eller informell lunch och eftermiddagsaktiviteter. Detta är ett ovärderligt sätt att lära känna dina kollegor, för att de ska lära känna dig och att du kan njuta av ditt arbete. Arbetsplatsnöjdhet och prestation handlar inte bara om att slutföra uppgifter utan om samarbete och arbetsrelationer. Att lära känna människor utanför arbetsmiljön kan verkligen hjälpa.

Säkra en "tidig vinst" - Att bevisa ditt värde tidigt är ett enormt sätt att bygga upp ditt rykte bland din arbetsgivare och kollegor. Att säkra en tidig vinst är ett utmärkt sätt att visa människor att du kan ge positiv förändring i din tjänst. Den tidiga vinsten behöver inte vara massiv, bara en konkret indikation på att du är kapabel. Det kan vara att leverera en uppgift före utsatt tid, samarbeta med en uppgift eller uppnå ett positivt resultat.

De första 90 dagarna kommer sannolikt att flyga iväg och du kommer att vara fast etablerad i din nya roll innan du vet ordet. Men kom ihåg dessa tips så kommer du vara säker på att utmärka dig själv från första dagen. Genom att förbereda dig framåt kan du visa din iver innan du ens har börjat. Att absorbera så mycket information om din roll och kollegor kommer att utrusta dig för att lyckas. Att vara proaktiv och engagera dig kommer att visa dina kollegor och arbetsgivare att du menar allvar med ditt nya jobb, och slutligen, att säkra en tidig vinst är ett av de bästa sätten att verkligen göra avtryck.

Besök vår karriärråd sida för mer tips.