Har du ofta svårt att vara produktiv på jobbet? Med distraktioner och påfrestningar som det moderna livet medför är det inte förvånande att du har det. Att vara produktiv både på och utanför arbetet garanterar inte bara att du får mer gjort, utan det ökar också mental och fysisk hälsa. Att ha ett kontorsjobb innebär att du måste anstränga dig för att vara produktiv, aktiv och frisk i ditt dagliga liv. Här är några tips för att maximera din produktivitet på jobbet och hemma.

1. Få en bra natts sömn

Att sova bra är en viktig del av produktiviteten. Om du är trött på jobbet eller i ditt allmänna liv är det mer troligt att du inte får ditt arbete gjort till den bästa standarden, eller att du prioriterar ner uppgifter eftersom du känner att du inte kan ta itu med dem. Sikta på att få mellan 7-9 timmars sömn per natt och du kommer att känna dig vaken och motiverad för alla aktiviteter du gör.

2. Fokusera på att äta en balanserad kost

Att äta bearbetad livsmedel och socker kan inte bara leda till viktökning, det kan också leda till energibrist och som ett resultat brist på produktivitet. Fokusera på din hälsa genom att se till att du ger ditt sinne och kropp en hälsosam balanserad kost. Detta gör att du inte bara känner dig mer energisk, men du kommer också att vara mer aktiv på grund av de näringsämnen du absorberar.

3. Håll dig aktiv på och utanför arbete

Du behöver inte gå till gymmet varje dag för att vara aktiv, även om du inte borde utesluta det. Fokusera på att ha en aktiv livsstil genom att göra små förändringar. Börja gå eller cykla till jobbet, börja gå till gymmet två eller tre gånger i veckan, alternativt, sikta på att lämna kontoret vid lunchtid för att gå runt. Detta ger dig också utrymme att tänka, vilket får dig att känna dig friskare och lyckligare som ett resultat.

4. Ta dig tid för dig själv

En av huvudorsakerna till brist på produktivitet är stress. Att känna sig stressad på jobbet kan orsaka många problem för yrkesverksamma. Om du känner dig överväldigad av stress och oro i vardagen, se till att du avsätter lite tid att sitta och koppla av. Oavsett om detta sker genom meditation, prata med en vän eller familjemedlem eller helt enkelt ta ledigt, är det viktigt att vila eftersom det ökar din produktivitet när du återvänder till jobbet.

5. Sätt mål som är nåbara

Att överbelasta dig själv med för många uppgifter att slutföra är motsatsen till produktivitet. Produktivitet handlar om att arbeta smart och göra uppgifter efter bästa förmåga. Att sätta dig orealistiska mål kommer inte bara att sätta onödigt tryck på dig själv, men det kommer sannolikt att leda till att du gör misstag på jobbet. Sätt mål som är nåbara för dagen och veckan framåt, på det sättet kan du utföra lagomt stora uppgifter och börja stryka saker från din att-göra lista.

6. Utveckla dina färdigheter

Personlig utveckling är en viktig del av produktiviteten. Du kan vara produktiv i vardagslivet, men om du inte utvecklar dig själv yrkesmässigt kan du ångra detta i framtiden om du känner dig underutvecklad jämfört med dina kollegor. Att arbeta med dina färdigheter kan hjälpa dig att utveckla dig själv utanför arbetet och bidra till dina övergripande karriärmål också. Läs en branschspecifik bok eller prenumerera på en tidning för att hålla koll på nyheter inom branschen. På så sätt kommer du att kunna få mer insikt i ditt arbete och utveckla din karriär samtidigt.

7. Organisera din arbetsbelastning

Under hektiska perioder på jobbet kan det vara lätt att vara fast i de uppgifter du behöver göra. Detta kan vara stressande och skadligt för din produktivitet. Organisera ditt arbete i en lista och detaljera alla dina uppgifter, inklusive hur lång tid det tar att slutföra dem. Du kommer då att kunna bearbeta exakt vad du behöver göra och prioritera därefter. Detta ökar produktiviteten på arbetsplatsen.

För fler idéer och hjälp, besök vår rådsida