Idag spelar sociala medier en stor roll i jobbsökandet. Många företag använder sociala medier för att hitta nya anställda, särskilt LinkedIn. Och här är något du kanske inte visste: rekryteringsansvariga kollar upp kandidaternas profiler på sociala medier innan de hör av sig. Det gamla goda CV:t kommer inte att försvinna i första taget (eftersom inte alla branscher är väl representerade på nätet), men din närvaro på nätet handlar om mycket mer än en All Star-profil på LinkedIn.

 

Använd de sociala medier som är mest relevanta för dig

Det finns en uppsjö av sociala medier och onlineforum där du kan gå med och nätverka. Instagram påverkar förmodligen inte ditt jobbsökande om du är logistikchef som letar nytt jobb, men om du jobbar inom en kreativ bransch kan det däremot hjälpa dig att synas. Fundera på vilka sajter rekryterare, anställningsansvariga och de i samma bransch som du använder, och rikta in dig på dem i första hand.

 

Skapa en komplett profil

Beskriv dig själv på LinkedIn på ett sätt som är relevant för det jobb du söker. Ju mer information du inkluderar i din profil, desto större är chansen att rekryterare hittar dig. Se din profil som ditt CV på nätet. Inkludera en fullständig men kortfattad beskrivning av din arbetslivserfarenhet och ange alla relevanta utmärkelser och utbildningar. Se till att du väljer en profilbild som ger ett professionellt intryck - dvs. en snygg, enkel bild av ditt ansikte snarare en bild av dig på stranden med en drink i näven. Viktigast av allt: skriv bara sådant som är sant. Information på såpass offentliga sidor som sociala medier är enkel att kontrollera.

 

Se till att andra får upp ögonen för dig

Det första intrycket är lika viktigt online som på papper, så se till att du fångar läsarens uppmärksamhet på en gång. Formatera din profilsida snyggt med hjälp av styckeindelning, underrubriker och punktuppställningar. Använd relevant terminologi och nyckelord så att rekryterare och potentiella arbetsgivare kan hitta dig när de söker på särskilda ord. Använd aktivitetsuppdateringar för att informera dina första-, andra- och tredjehandskontakter om dina framsteg på jobbet, relevanta evenemang eller positiv feedback från kunder.

 

Visa upp dina branschkunskaper

Inkludera allt material som visar dina färdigheter och bedrifter inom dina specialområden, t.ex. artiklar, blogginlägg, videor eller en länk till din webbplats. Om du har ett Twitterkonto som tillför något på det professionella planet ska du även länka till det. Kom ihåg att potentiella arbetsgivare vill se om du håller dig à jour med trenderna inom din bransch, inte vad du åt till frukost. Om du har möjlighet att delta i diskussioner på forum kan du gärna göra det, men tänk på att när du väl har gjort ett inlägg kommer det att finnas kvar i framtiden, så tänk noga innan du skriver något.

 

Nätverka, nätverka, nätverka

LinkedIn var ursprungligen tänkt som en sida för nätverkande i arbetssyfte - så nätverka! Chatta, interagera med andra användare och inled diskussioner. Rekryterare eller arbetsgivare som är medlemmar i de här grupperna kommer att lägga märke till dig om du har förmågan att informera, engagera och inspirera andra. Nätverka året om så är chansen större att dina kontakter hör av sig till dig när de får nys om ett ledigt jobb som passar just dig. Följ den bransch eller det företag som du har intresse av och försök att synas. Eller gör en sökning på LinkedIn för att se om det finns någon som kan presentera dig. Nätverkande handlar om tjänster och gentjänster, så fundera också över vad du kan erbjuda dina kontakter. Ofta vill rekryterare ta del av ditt nätverk, så därför kan det vara en stor fördel om du har många kontakter inom din bransch.

 

Visa upp positiv feedback

Andras beröm av dina bedrifter gör dig till en betydligt mer attraktiv kandidat, men vissa former av beröm är viktigare än andra. Ett strålande recension från en nöjd kund kan uppfattas som mer värdefull än en rekommendation från en kollega som du arbetat med under ett projekt. Begränsa dig till några få positiva kommentarer. Alltför många får det att se ut som om du aktivt letat efter positiv feedback i stället för att folk spontant gett dig beröm på grund av att de är särskilt nöjda med något du gjort.